Saturday, April 28, 2012

Sabah : Poring hot Spring, canopy walk dan Taman Orkid dan juga errr bakas?

Assalamualaikum...


Pelik plak bukak dashboard blog ni dah berwajah baru. Terkial kial tau aku nak cari "create new post" haha. Eh ada lagi cerita sabah? Ni last a nih. Nati cita negeri / tempat lain plak. Oh pedihnya hati bila barca kalah. Atoyai. Sentap kejap. ("Masih tak dapat nak lupa aksi drogba meraikan first goal kat stamford bridge" cilaka).


Ok lets kontineu, Setelah puas puas melihat keindahan kundasang maka sampailah kami ke hot spring apentah namanya aku lupa. Maafkan saya. Dari jauh pula sudah kelihatan ini:







" Tinggi tinggi gunung kinabalu"
"Tinggi lagi sayang sama kamu"



Ong kata kalau aku mau daki, aku kene spend masa 2 hari gunung kinabalu, dia bole bawak dengan 2 cara, cara senang dan dengan cara susah. Yang penting ongkosnya, kalau ada bole jalan kalau xda kau bole jalan daaa. Utk 2 hari satu malam, RM800. Sunsetnya bagus situk bah.


Sesampai di poring hot spring, bolelah kau merendam kaki atau mandi manda, Heyp apakelas mandi manda,( padahal x bawak baju) canopy walk la oii!. Disebabkan mak aku tak larat nak memanjat, Aku tinggalkan mak aku di poring hot spring dengan harapan, mak bole la rilek2 sket sambil merendam kaki. Kat Sini ade pilihan suhu air, x berapa panas, Suam dan panas nak mampuh, ang pilih ja.


Sebelum ber canopy walk, kau kene panjat sket kaki bukit tu, lebih kurang 1000 meter. Ni gambar orang yang x berapa nak kuat stamina dia. Apeda. Len kali exercise dulu, 2 tahun pegi balik jalan kaki dari bus stop ke rumah.




wa steady nok.

Bagi kau yang gayat, macam aku, canopy walk tu sangat mencabar. Aku ingat satu  jea pastu abis, rupanya ada 5 checkpoint dan checkpoint yang terakhir sangat panjang okeyh. Jangan tanya aku ada ape kat bawah tu sebab mula jalan sampai abes jalan aku pandang awan aje. wakakkaka.




Gila x gayat, maen kat funfair pun aku gayat.


Selesai sudah ber canopy walk dan berpucat muka tangan sejuk sebab gayat, kami di bawa ke taman orkid. Peminat orkid? Should come here! macam macam orkid ada. we have over 3000 orchid species tumbuh di dunia. Yang liar, yang jinak pokok halia pun ada and periuk kera pun ada. Moh ke sabah.





                                                 finally my face. rindu x rindu x dangggg..



                                                  peminat orkid , Ong , terpaksa minat orkid~~~






                                                  apa? periuk yang kera pakai buat masak nasik???



Along the way, cuaca sangat sejuk and di sini kau akan terjumpa air terjun gunung kinabalu..Hohohoho, sangat sejuk macam kau letakkan tangan kat fridge yang tempat pembekuaan.



                                                                                  sejuk kowt!



Disebabkan kat sana malam dia cepat sikit dari semenanjung, maka dalam pukul 4 kami gerak pulang, dalam perjalanan, hujan plak, kabus turun ke jalan and jalan jadi putih aja. Nasib ghani ada our cekap driver.


Ape itu bakas?

Non halal meat yang di jual di tepi tepi jalan. Ptuih. Babi hutan hidung pesek tu. Banyak kot. Erkkk..For non muslim, diorang kalau halal adalah " Serve No Pork". Be careful yea.


Ta sabar nak balik semenanjung. Ta sabar nak makan sambal belacan. Ta sabar nak bangun pukul 6 bukak tingkap gelap lagi. Will miss sabah. Will miss raman akoh, ong and ghani.









p/s Sampai ke temu lagi.

No comments:

Post a Comment