Wednesday, July 20, 2011

aku sangap mintak kopek

bismillah.

halo!
kamu sihat?alhamdulillah.aku? fizikal aku sihat, makin mantap tapi emosi aku sakit.tapi walaupun emosi aku tak berapa nak ok tapi mak tetap vogue dan mantap.chill babe.chill.


entry kali ni aku nak ajar korang perkataan yang sering digunakan dalam kehidupan seharian warga johor dan perak ni cikgu nak ajar ni.salin notes salin notes.

perkataan pertama :


SANGAP


pertama kali aku menjejak kan kaki di kl, aku selalu gune perkataan sangap bila lecturer lelaki bagi lecture.sebab dia tak ensem.tumpuan aku ilang.

ayat ayat seperti :

aku dah sangap sangap ni..berair berair dah ni

tak tahan, dah banyak kali sangap, mata pun da stim


cakap pulak kuat satu kelas pandang aku, aku? buat muka tak bersalah lah.


untuk meng"clear"kan keadaan, aku pun tanya kawan aku.

"pehal kalu aku cakap sangap, korang pandang pandang aku?


"ko tau sangap tu maksudnye ape?


" tau..mengantukkan"


" wak lu, sangap tu macam gersang otak blue benda lucah lucah tu"



"aaaaaaaa....maluuuuu"


kami warga johor kalu cakap sangap tu maksudnye mengantuk.bukan nak ajak main teet teet teet.


sejak aritu aku dah tak cakap sangap kalu aku mengantuk, tapi aku akan cakap.."mengantuknye"..giler pelik..karang kalu turun johor ko takyah nak buat muka pelik korang dengar diorang cakap perkataan SANGAP!


perkataan kedua:


KOPEK.


kalu orang perak, kopek bermaksud tetek. ingat tak dialog pak uda dalam hantu kak limah "huii, panjangnye kopek dia".ala mak kite kan kalu nak takutkan kite bile kite main kat luar senja senja tu modalnye kan hantu tetek.ntah ade tak hantu tetek tu yea.nak tengok sangat rupa hantu tetek tu.aku rela kene sorok ngan hantu tetek.hihihi


tapi kat johor penggunaan perkataan kopek sangat meluas.budak budak pun gune orang tua, hatta pak imam pun.sebabnye, bagi kami kopek bermaksud buka.

contoh penggunaan ayat :

"bapaknye, kopekkan buah durian ni, saya nak buat bubur, awak kan suka."

" amat kopekkan plastic jajan ni aku sayang kuku"


can you see that?


jadi, jangan terkejut la kalu terdengar ayat ayat sebegitu kalu angpa turun johor.chill ok, chill.




p/s pagi pagi aku dah sangap..

9 comments:

  1. Bodoh punye bahasa johor

    ReplyDelete
  2. bukan setakat bahasa jer ... orang johor pun bodor sekali ....

    ReplyDelete
  3. Kahkahkah, Chill babe chill..Every state ada their on language.Mind your mouth.I'm johorean.

    ReplyDelete
  4. aku orang perak..setahu aku kopek tu bahasa kelantan..memang dalam cerita hantu kak limah disebut kopek berasal dari nama hantu tu..kalau kopek dekat perak maksud bukak jugak..

    ReplyDelete
  5. Respect every variety ok

    ReplyDelete
  6. Btol kopek 2 bahasa klantan, kat perak kopek 2 bukak, mcm bukak buah. Pas2 sangap pon x semestinya nak buat hbgn intim saja, sbb biasa bdak yg isap rokok akn guna jgak, contoh "wei ko ada rokok x, aku tgah sangap giler ni wei, meh la sbatang"

    ReplyDelete
  7. lain negeri lain maksudnya ada ikut situasi dan ikut suka
    gi klntn ckplah kalu jmpa mempelam,
    ckp lah 'abe nk buah peley,abe' ikut dialek sn lah kan...
    masuk kandang kambeng ngembekkk...
    haha.

    ReplyDelete