Tuesday, July 23, 2013

Puasa

Assalamualaikum..


   Sudah 14 hari kita berpuasa. Anak anak buah aku yang darjah 3 , 4 pakat pakat puasa penuh tahun ni. Bagusla. Aku dulu ntah darjah bape baru pose penuh . Darjah 5 ke darjah 6. Mak aku ta tekan sangat pose kau pose ke tak , sebab dia tahu anak dia ta larat bawak beg sekolah besar . Tapi kalau ta semayang mau kene libas dengan paip getah.


Keluarga aku besar . Pose masa kami belum kenal dunia sangat , sangatlah best . Sahur macam berbuka. Berbuka dah macam ada kenduri 30 hari. Kat kampung masa tu, masa petang akulah yang paling seronok sebab boleh tukar tukar juadah dengan jiran . Sebab tu makanan masa berbuka banyak. Bila time aku hantar makanan kat umah orang aku suka, sebab bole rembat sedas dua . Nak nak kalau mak aku buat jemput jemput. Haha . Memang ta pernah cukup.


Kami dulu kalau buka pose , air mesti kene buat dalam besen. Air batu mesti berluboh. ha ta paham la tew. Aku keje tonggak air jela. Sampai buncit. Macam pose setahun. Juadah penuh satu meja. Kitorang jarang sangat makan atas meja kalau ramai ramai. Bentang sokabar kat bawah , bersila semua . heaven betol masa tu. Air sirap pun rasa miranda tahu.


Terawih? masa kecik aku ta pernah pegi . Mak aku ta biasakan sebab kami kecil lagi waktu tu. kang main main langgar tiang sape susah ? aku jugak. Sebab kene pukul dengan mak. haha. Dah besar sikit baru aku pegi. Tu pun bila aku dah keje . Alhamdullilah . Merasa jugak. Sekarang baru aku tahu sebab ape Allah ta gerakkan hati aku waktu aku kecil kecil dulu. Sebab waktu tu kan waktu aku nak main . Pengertian terawih pun aku tak hadam lagi waktu tu.


Sape kata pose berjuahan dengan kuarga ta best ? Best tau. Sebab kau kelam kabut nak pikir buka ape, pegi bazar pukul berapa , nak tido lagi , nak tgk tv lagi. haha. Banyak tahun juga aku dah pose jauh dengan mak. Mula mula cengeng jugak. Pastu dah biasa. Pose time keje lagi seronok, mase tu kau dah banyak duit. Kau dah bole buka kat tempat best best. Tapi aku jarang la. Aku kene balik awl sebab akak aku buka kat surau . kang kalau lewat buka dengan air liuq ja la.


Sekarang ramadhan dah nak abes. For the first time aku rasa sedih sangat . Masih ada ramadan untuk aku lepas ni ?

jom tingkatkan amalan.!



No comments:

Post a Comment